Okategoriserade

COMBO-pass torsdag den 12 april 2018 (start 18.00)!

 

Hej!

På torsdag testar vi COMBO-pass!

Löpare har starka ben. På torsdag ska andra delar av kroppen få jobba lite extra (denna gång även core). En utmaning med löpning är att belastningen normalt är väldigt konstant. Det är samma muskler, samma ben, samma senor och ligament som används. Enkelt, men också slitsamt – och inte alltid det mest effektiva sättet att träna!

COMBO är ett sätt att lägga upp träningpasset lite som ett cirkelträningspass. Istället för att arbeta med en och samma muskelgrupp/er, som är fallet under ett vanligt intervall, tempo och distanspass, ser vi under COMBO-passet till att låta mer av kroppen jobba.

Den här gången kommer träningspasset att bestå av 3 olika COMBO-övningar. För enkelhetens skull (våren i Stockholm är sen i år, och det är fortfarande ganska blött på marken), så kommer vi att minimera markmoment till (1) per intervall. Notera: bär gärna oömma kläder / överdragsjacka för att undvika att skita ned favvotröjan under markmomenten.

Gör så här:

Mät upp en sträcka om ca 170 meter (om du / din grupp är på Stockholm Stadion, använd starten för 200m respektive målgång, och märk upp vändpunkten med en kon.

Totalt springer vi upp till 10 sets (maximalt 20 intervaller, varav 10 snabba)

A. LEGS 1: Snabba intervaller (en relativt rak sträcka, ca 170 meter)
B. CORE / BACK: Planka / Omvänd planka (30 sekunder)
C. LEGS 2: Långsamma intervaller (jogg på samma sträcka, 170 meter tillbaka till starten)

TIPS1! Springer du med någon annan? Ta upp till 15 sekunder mellan varje set om ABC för att samla upp dina sparringpartners!

TIPS2! Vill du springa längre och tränar på egen hand så går det självklart bra att ändra distans på intervallerna (tex 200m).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *