Okategoriserade

Tips och praktisk info inför lördagens Asics Stockholm Marathon!

LADDA OCH FIRA MED TSM RUNNING!

På lördag är det dags! Soligt och varmt kommer det med största sannolikhet bli och lite
längre ner i detta inlägg kommer några tips för hur du hanterar ett maraton i värme på
bästa sätt, men först lite praktisk information inför lördag!

Start: Starten går som bekant kl. 12:00, men se till att vara på plats i god tid för att
hinna med toabesök, väskinlämning och att ta din plats i startfältet.

TSM­huset: Vi TSM:are har fått ett eget tillhåll på Östermalms IP där vi kan ses innan
loppet för att säga lycka till och efter loppet för att fira. Vägbeskrivning hittar du nedan.
Huset är öppet från kl. 11:00 och framåt!

Värdesaker: Vi rekommenderar inte att du lämnar värdesaker i TSM­huset då det inte
kommer vara låst. Det kommer hela tiden vara någon i eller i anslutning till huset, men
lämna gärna dina saker i väskinlämningen. Har du något överdragsplagg du vill bli av
med i sista sekund (kanske inte så troligt på lördag :­)) så går det givetvis bra att lämna
det i huset.

Var ligger TSM­huset? Vi har fått tillgång till OS­paviljongen på Östermalms IP
som ligger på kullen till höger om Danicahallen. Du ser en bild på OS­paviljongen
nedan och HÄR är en karta på hur du tar dig dit från Stockholms Stadion.

TIPS PÅ HUR DU KLARAR VÄRMEN PÅ LÖRDAG!

Vätska: Börja fyll på redan idag! Sikta på klar eller ljusgul urin från och med nu fram till
tävlingsstarten. Fyll på med vatten och sportdryck på morgonen innan loppet och fyll
sedan på vid alla vätskestationer. Att dricka sportdryck är viktigt då den innehåller
elektrolyter som förbättrar din vätskeabsorbering och hjälper dig att ersätta de
elekrolyter du förlorar när du svettas.

.. och undvik sådant som är uttorkande, exempelvis alkohol och för stora mängder
koffein.

Klädval: Klä dig gärna i ljusa färger och i ett material som andas. Fundera på om en
keps eller en skärmkeps kan vara skönt att ha på dig och eventuellt även solglasögon.
Det kan vara skönt att skölja kepsen i svalt vatten då och då för att kyla ner huvudet.
Passa på att springa igenom de duschar som finns längs banan och glöm inte
vattenfast solskyddsfaktor!

Sänk förväntningarna: Detta kanske känns som ett tråkigt råd några dagar innan
det som är årets mål för många av er, men det är ändå viktigt att ta upp. Att komma i mål
hel, stark och frisk måste vara huvudmålet och då kan det vara bra att starta lugnare än
planerat, kanske promenera genom vätskestationer och i vissa backar och att helt
enkelt sänka kraven på dig själv. Kom ihåg att du är en segrare bara du gör ditt bästa
efter de förutsättningar som ges!

STORT LYCKA TILL!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.