Okategoriserade

Nästa pass – torsdag 9 maj

ASICS Stockholm Marathon närmar sig, och för de som siktar dit är det dags att börja jobba upp lite spänst i maratonsteget och så smått rikta om träningen till att vi ska komma i form även om vi faktiskt har det längsta långpasset kvar på söndag.
Så på torsdagen kommer vi jobba med lite kortare backar följt av några 5 minuter tröskelfart avsnitt. Något justerat mot hur det står i programmen, men tror detta blir bra för vår starka TSM grupp!!

PASSET STARTAR  18.00

Kortbacken innebär att vi springer relativt fort uppför en backe som tar 20-30 sekunder uppför. Vi springer 8-12 backar. Vilan mellan backarna är lugn jogg ner, kombinerat med några sekunders ståvila på toppen/vändningen och nedanför backen innan start på nästa backe.

Efter sista backen tar gruppen en kort paus (återsamling/omstart-ta den tid gruppen behöver, men så ”kort som möjligt”) Sedan en joggvila till någon relativt plan sträcka där vi springer 2-4 x 5 minuter mara-fart/tröskelfart med 1 minuts vila. Om ni har en flack sträcka direkt vid backen, behöver ni inte ta någon joggvila; utan ok köra på direkt.

Första 5 minuters i strax under marafart; sedan efterföljande 5 minuters i tröskel fart; helst inte så mkt snabbare!.
Bekvämt snabbt ska det vara. Inte pressat! Vila 60-90” mellan varje tröskeldel. Det styr ni ledare så det funkar med gruppen!

Därefter nedvarvning kortaste vägen till GIH; lite rörlighet igen och ev styrka om passet inte blivit för långt.

Ska du köra Kungsholmen Runt i helgen? Rekommendation:Uppjogg + 3-5 lätta backar + om man vill en 1 lätt tröskel. Inte mer. Utan spara sig till lördag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.